Rok Iwony Borowickiej
|
|
Opis projektu
Iwona Borowicka (1928 1984) była Artystką wyjątkową. Zawodowo związana głównie
z Operetką w Krakowie, na jej scenie stworzyła szereg niepowtarzalnych, może nawet
i wzorcowych kreacji. Jej sztuka artystyczna porównywana była tylko z największymi
osobistościami polskiej sceny operetkowej i zyskiwała powszechne uznanie i krytyki
i publiczności. Do Operetki "chodziło się na Iwonę Borowicką".
Jednym ze statutowych celów Fundacji CZARDASZ jest utrwalanie pamięci wybitnych polskich
artystów, stąd podjęcie próby przypomnienia i utrwalenia pamięci o tej znakomitej
śpiewaczce, którą wciąż wspominają, nierzadko z rozrzewnieniem, melomani i miłośnicy
teatru muzycznego, a ślady której rozproszone są w zachowanych recenzjach, wywiadach,
nielicznych nagraniach (spoczywających na ogół w przepastnych archiwach Polskiego Radia)
i coraz bardziej ulotnych wspomnieniach przyjaciół, partnerów i znajomych.
Pomysłodawcą i głównym organizatorem obchodów "Roku Iwony Borowickiej" jest Fundacja Pomocy
Artystom Polskim CZARDASZ, zaś współorganizatorami:
Honorowy patronat nad "Rokiem" objęli: Prezydent Miasta Krakowa Profesor Jacek Majchrowski
oraz Duszpasterz Artystów Ks. Infułat Jerzy Bryła, a nad samym konkursem dodatkowo Wojewoda
Małopolski Jerzy Adamik.
Zebranie tych śladów, uporządkowanie ich i utrwalenie w formie zapisu książkowego oraz
płyty CD z nagraniami archiwalnymi Artystki jest przedsięwzięciem, którego nie podjął nikt
do tej pory. Wydawnictwa te były od dawna oczekiwane przez środowisko i cieszą się dużą
popularnością. Promocja książki odbyła się 5 czerwca 2004 r. w Muzeum Historycznym
Miasta Krakowa Oddział Dom Pod Krzyżem, ul. Szitalna 21,
a płyty 30 listopada 2004 r. w Filharmonii Krakowskiej.
W dniach od od 2 czerwca do 30 września miała miejsce pierwsza po śmierci Artystki wystawa,
która zgromadziła zachowane zdjęcia i dokumenty utrwalające przebieg jej kariery śpiewaczki
artystycznej, jej kostiumy sceniczne i projekty tych kostiumów (pochodzące ze zbioru
teatralnego muzeum i archiwum Opery Krakowskiej), oraz pamiątki osobiste udostępnione przez
rodzinę Artystki. Wystawa umożliwiła przypomnienie, a dla niektórych przypomnienie postaci
tej wielkiej krakowskiej Artystki.
W ciągu całego okresu obchodów rocznicowych odbyły się liczne kameralne spotkania
o charakterze retrospektywnym organizowane w ośrodkach kultury miasta, ilustrowane
prelekcjami, recitalami wokalnymi, nagraniami, rozmowami z partnerami i bliskimi
Artystki.
Pierwszy koncert odbył się 26 stycznia 2004 r. w Śródmiejskim Ośrodku Kultury (miejscu
ostatniego koncertu Iwony Borowickiej).
27 lutego 2004 r. w Operze Krakowskiej na Scenie przy ul. Lubicz 48 odbył się
uroczysty spektakl "Księżniczka Czardasza", dedykowany pamięci Iwony Borowickiej.
30 sierpnia 2004 r. w Kościele Św. Floriana, Pl. Matejki (dokładnie
w rocznicę śmierci) odbyła się uroczysta Msza Św., połączona z okolicznościowym
wspomnieniem zmarłej Artystki, oraz z krótkim recitalem utworów sakralnych z dedykacją
dla niej.
We wrześniu, na rodzimej scenie Artystki, miały miejsce uroczyste Koncerty Galowe po tytułem
"Dawnych wspomnień czar".
IWONA BOROWICKA - w rocznicę śmierci
30 sierpnia 2004 roku minęło dokładnie dwadzieścia lat od śmierci Iwony Borowickiej
Wielkiej Primadonny Krakowskiej i Polskiej Operetki. Zmarła przedwcześnie, miała zaledwie
55 lat, do końca występowała, grała i śpiewała. Spoczęła na Cmentarzu Rakowickim,
w Alei Zasłużonych. Na jej grobie zawsze są kwiaty, zawsze zapalone znicze. Od tych
licznych wielbicieli, którzy ją pamiętają, którzy tak manifestacyjnie żegnali ją po raz ostatni.
A pogrzeb Artystki zgromadził ponad 15 tysięcy krakowian!
Urodzona w Łodzi, tam wykształcona muzycznie i wokalnie, tam rozpoczęła swe
artystyczne życie, tam po raz pierwszy wystąpiła w operetce (Arsena w "Baronie
cygańskim" J. Straussa). Tam "wypatrzył" ją Anatol Wroński, organizujący wówczas krakowską
Operetkę i namówił na przeniesienie się do Krakowa. Było to w roku 1954.
I naszemu miastu pozostała wierna przez kolejne 30 lat.
W Krakowie zadebiutowała w tytułowej partii w "Hrabinie Maricy" E. Kalmana.
I od razu została ulubienicą publiczności. Naturalny wdzięk, wysokie walory głosowe, umiar
aktorski to podstawowe cechy jej sztuki odtwórczej, które powtarzała niezmiennie
w kolejnych, pełnych sukcesu premierach, by wymienić chociażby Lizę w "Krainie
uśmiechu", Hannę w "Wesołej wdówce", tytułową Księżną Cyrkówkę, Aninę w "Nocy
w Wenecji", Wiktorię w "Wiktorii i jej huzarze", Sylvę w "Księżniczce
czardasza", Zuzannę w "Cnotliwej Zuzannie", Saffi w "Baronie cygańskim", Gabrielę
w "Wiedeńskiej krwi". W sumie było tych partii na krakowskiej scenie 37. Wszystkie
utrwalały jej wysoką pozycję artystyczną, rozsławiały sztukę wokalną i aktorską oraz
przysparzały ogromne rzesze wielbicieli. Temperamentem, werwą, urodą, talentem i głosem
zawsze fascynowała widzów i słuchaczy i zawsze mogła liczyć na ich wzajemność.
W Krakowie do Operetki "chodziło się na Borowicką"!
Recenzje miała znakomite, bo zasługiwała na nie: piękny głos o metalicznym ciemnym
brzmieniu, dużej skali i szerokim wolumenie, doskonała dykcja, niezawodność w grze
scenicznej. Urzekała widzów i partnerów. A tych ostatnich miała zawsze znakomitych:
Kazimierz Rogowski, Kazimierz Pustelak, Roman Węgrzyn, Janusz Żełobowski, Edward Adler,
Włodzimierz Kotarba.
Iwona Borowicka wciąż żyje w pamięci melomanów. Choć fizycznie nieobecna, spowita legendą
wielkiej gwiazdy, wciąż błyszczy stanowiąc klasę dla siebie w każdej roli. Jej kreacje,
nawet te drugoplanowe, choć już nie przyjmowane huraganami braw, choć nie wszystkie utrwalone
w zapisach fonograficznych, pamiętane są nadal i stanowią swoisty punkt odniesienia
i wzór do naśladowania. Do nich przyrównuje się, w ocenach prywatnych
i profesjonalnych, obecne produkcje i kreacje współczesnych artystek. I niech
tak pozostanie jak najdłużej.
Jacek Chodorowski
Współorganizatorzy "Roku Iwony Borowickiej"
Imprezy zrealizowane w ramach obchodów "Roku Iwony Borowickiej"
Konkurs Operetkowy
Wyjątkowym wydarzeniem na skalę ogólnopolską, był Pierwszy Ogólnopolski Konkurs Wykonawstwa
Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej, mający miejsce w Krakowie
w dniach od 3 do 5 listopada 2004 r. Finał konkursu uwieńczony koncertem galowym
z udziałem laureatów i zaproszonych gwiazd muzyki operetkowej odbył się 7 listopada
na Scenie przy ulicy Lubicz.
Konkurs stanowił prezentację umiejętności i możliwości współczesnych artystów scen
muzycznych przedstawiających ten gatunek widowisk. Stał się ciekawym i cennym
doświadczeniem dla wydziałów wokalnoaktorskich akademii muzycznych kształcących
potencjalnych solistów operetki, dostarczył wskazówek metodycznych i warsztatowych
pedagogom i adeptom muzyki operetkowej. Konkurs wokalny jako wydarzenie cykliczne
i medialne promuje młodych artystów, umożliwia im start w zawodzie
oraz popularyzuje ten gatunek muzyczny w polskim społeczeństwie. Wydarzenie ma szanse
stać się wizytówką artystyczną Krakowa w Zjednoczonej Europie poprzez muzykę integrującą
wszystkich przedstawicieli tego gatunku sztuki.
Konkurs nie był przedsięwzięciem jednorazowym. Obecnie w toku są przygotowania do jego
drugiej edycji. Fundacja podejmuje działania zmierzające do realizacji w cyklu dwuletnim.
Okresy między konkursami będą wypełniane promującymi laureatów koncertami z cyklu
"Śladami Iwony Borowickiej".
I Edycja 2004
II Edycja 2006
III Edycja 2008
IV Edycja 2010
V Edycja 2012
VI Edycja 2014 (zapowiedź)
Jacek Chodorowski
|